{{ پیک سلماس } }

دانستن حق مردم است

{{ پیک سلماس } }

دانستن حق مردم است

این سایت خبری تحلیلی است.

شاهزاده ای از جنس آفتاب

دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵ ق.ظ

منصوره عرضی - خبرنگار جمهوریت - بیروت

از سال 1752 میلادی خاندان " صباح " حاکم بر کشور کوچک کویت هستن. آل صباح از بزرگترین خاندان عرب منطقه است.
 
الصباح، حقوقدان برجسته کویتی و عضو خاندان حاکم این کشور

به گزارش جمهوریت ، از سال 1752 میلادی خاندان " صباح " حاکم بر کشور کوچک کویت هستند.  آل صباح از بزرگترین خاندان عرب منطقه است.
سال 1960 با توافقی که بین انگلستان و حکومت کویت انجام شد این حکومت اجازه برقراری ارتباط دیپلماتیک با برخی کشورهای عربی را پیدا کرد و پس از آن دایره حاکمیت این کشور رفته رفته گسترده  گردید و حکومت کویتی امروزی شکل گرفت.
در میان بسیاری از شاهزادگان و نوادگان این خاندان که برای حکومت تربیت و تعلیم داده می شوند صاحبان قلم و اندیشه ای نوین نیز به چشم میخورد. فوزیة الصباح امیر زاده ای کویتی از خاندان صباح است. خاندانی که سالهاست حکمران سرزمین کوچک و ثروتمند کویت است.
شاهزاده الصباح ؛ بانویی است که معمولا با عنوان وکیل خاندان الصباح معرفی شده و بسیاری به او عنوان وکیل جنجال آفرین داده اند. لقب هایی مانند امیرة ( شاهزاده )  الصباح یا شیخة الصباح نام هایی است که در محافل سیاسی و خبری به او اختصاص داده شده است.
او صاحب اندیشه ای متفاوت از وکلا و نویسندگان هم رده خویش است. شهامت ستودنی او باعث شده تا مقالات او طرفداران بسیاری در زمینه اتحاد مسلمین و اشتراکات فرقه های مختلف اسلام داشته باشد.
بانو فوزیه؛ پرچمدار حمایت ئتوری همبستگی مسلمین در سراسر دنیاست و در بسیاری از نوشته های خویش به لزوم اتحاد بین مسلمین و نتیجه اعجاب برانگیز آن اشاره کرده.
بانوی خاندان صباح؛ تنها یک وکیل مسلط به امور دولت و ملت نیست. او نویسنده ای است که وصف قلمش نام او را در رده مشهورترین نویسندگان روز کویت قرار داده است.
فوزیه در سال 2012  درحالی که چندمین سفر خود به ایران را تجربه می کند سفری نیز به مشهد مقدس داشته و در مقاله ای  با عنوان " خورشید همان خورشید است " که بعدها به دلیل توصیفات اعجاب انگیز او به یکی از معروفترین مقالات درباره امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تبدیل شد، درباره ایران چنین می نویسد:
کسی که به قصد زیارت یا سیاحت به ایران می رود می تواند همه چیز را در آن واحد باهم به دست بیاورد. گشت و گذار و سیاحت در هر نوع و شکلی در تمامی مناطق این کشور زیبا در جریان است. طبیعت زیبا و فرهنگ و تمدن لطیف ایرانیان بهترین روزها را به خاطرات عمر می بخشد. آب و هوای متنوع مناطق مختلف تجربه ای متفاوت است و آشپزخانه ایرانی از برترین مطابخ دنیاست.
قانون سرمایه گذاری ایران برخلاف بسیاری کشورهای همسایه اش، به افراد خارجی اجازه مالکیت صد در صد می دهد و سند ملک به اسم شخص صادر می شود تا به سرمایه گذاری در این کشور  رو به رشد تشویق شوند.
 از آنجایی که هتل ها، بازارهای بزرگ و مناطق گردشگری بسیاری در اطراف این شهر پدید آمده است این شهر ( علاوه بر جاذبه های معنوی ) به فرصت تجاری بزرگی نیز تبدیل شده است.
همین موفقیت پروژه های سرمایه گذاری باعث شده سرمایه گذاران کویتی سهم  بیشتری از دیگر سرمایه گذران خارجی  در این پروژه ها داشته باشند.
بانو الصباح پس از ذکر جاذبه های اقتصادی و گردشگری ایران؛ در ادامه نوشته خود به وصف بنای حرم مطهر علی بن موسی الرضا پرداخته و نوشته:
 مرقد مطهر امام هشتم،علی بن موسی الرضا، در میانه شهر مشهد بنا شده. او که در سال 148 هجری چشم به جهان گشود و در سال 203 هجری در عهد پسرهارون الروشید مسموم و شهید گردید؛ مرقد مطهرش بارها و بارها در طی عصور مختلف مورد تعرض و تخریب قرار گرفته اما دوباره بازسازی شده است.
مرقدی که وسعت آن به بزرگی شهری کوچک است. شکوه رواق های متعدد و صحن های مختلف مبهوت کننده است؛ به لحاظ خدمات، موسسات و مراکز فرهنگی و هیئت های خدمت به زائران، به وفور یافت می شود.
اما آن هنگام که وارد محوطه حرم مطهر می شوی معنویت بنای زیبای مرمرینی که با خط نوشته های خیره کننده ای تزئین شده است تو را شگفت زده می کند. و هنگامی که به مرقد مطلی نزدیک می شوی؛ رایحه معنویت؛ وقار و شکوه عطر مقدسی تو را مسحور می کند و با نگاه به آن مرقد مطهر درمیابی؛ این خورشید همان خورشید است.
شاهزاده الصباح؛  به  دلیل نظرات صریح و بی پروایش که تاکنون درباره اوضاع سیاسی کشور و آرائی که در پارلمان و در حضور نمایندگان ارائه داده به جسارت و صراحت لهجه میان دولت مردان کشورهای عربی مشهور است و گویی شخصیت قوی و روح بزرگ بانوی کویتی از اشعه آفتاب معنویت همان خورشید؛ بی بهره نمانده و شاید به عنوان بهترین وصف در توصیف شخصیت او بتوان گفت او آفتابی روشنگر از تابش شعله های همان خورشیدی است که به وصف آن پرداخته است.
از طرف دیگر؛ بسیاری از نزدیکان و موکلانش او را به صفت انسانیت و عطوفت و مهربانی اش ستوده اند. فوزیه الصباح همانقدر که صریح و جسورانه به ناعدالتی و نابرابری حقوق زن و مرد معترض است ؛ به همان اندازه نسبت به آنان که مسئولیتشان را پذیرفته، مهربان و حامی آنانی است که به نیروی حمایت او احتیاج دارند.
 آنچه بانوی آل صباح را از دیگر بانوان هم ردیف خود مجزا می کند تواضع و نحوه برخورد او در نهایت صبر و خضوع است. او که در خانواده ای سلطنتی و حکمران به دنیا آمده و در سال 1993 از دانشگاه دولتی کویت ( دانشکده حقوق ) فارغ التحصیل شده  اکنون در مقام بالارتبه ترین وکلای کویت و مشهورترین نویسندگان فعالیت می کند؛ با این حال اوچنان تواضعی دارد که هرگز از زنی با چنین اصل و نسبی انتظار نمی رود.
ناگفته نماند که این بانوی فعال اجتماعی از منتقدین جدی حکومت کویت نیز به شمار می رود و حتی خویشاوندان او از چشمان حقیقت بینش در امان نمانده اند.
بعنوان مثال درباره قضیه مهاجرانی که سالیان دراز است به طور غیرقانونی در کویت ساکن شده اند و چند نسل از سکونت بدون مجوزشان می گذرد؛ انتقاد جدی به حکومت کویت کرده چرا که فرزندان و نوادگان آنها در کویت به دنیا آمده اند و جزئی از ملت کویت محسوب نمی شوند. آنها که با عنوان " البدون" در کویت شناخته می شوند به گفته فوزیه الصباح به عنوان یک کویتی معرفی شده و نسل چهارم و پنجم از این افراد همچنان با مشکلات اقامتی دست و پنجه نرم می کند.



امیرزاده کویتی درباره زندگی حرفه ای خود چنین می گوید:
بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده حقوق در دفتر وکالت شروع به کار کردم. مشتاق یادگیری و پیشرفت بودم و پس از مدتی کار و پیشرفت های چشم گیر در حوزه وکالت؛ به عنوان وکیل در اداره بانک مرکزی کویت استخدام شدم. در آنجا مهارت بسیاری در زمینه قانون بانک ها و انجام امور حقوقی و مالی به دست آوردم.
پس از این تجربه گرانبها در موسسه ای که به مصوبات و قوانین مجلس مربوط می شد شروع به کار کردم و با اشتیاقی که به یادگیری داشتم همین تنوع در زمینه های کاری و کسب تجربه های متنوع، باعث شد تخصص خوبی در حوزه کار وکالت در امور دولتی کسب کنم.
 اما با توجه به اینکه کارهای دولتی اموری روزمره است؛ پیشرفت و تغییر چندانی در آن حاصل نمی شود؛ در انجام وظیفه نسبت به امور دولتی اعتماد بر توانایی های شخص نیست و اجازه ظهور استعدادها داده نمی شود.
به همین دلیل از کار دولتی استعفا دادم و برای خود دفتر وکالتی کوچک که در همه امور دولتی و محلی فعالیت میکند افتتاح کردم.
 همینطور در حوزه حقوق بشر فعالیت میکنم و عضو بسیاری از موسسات بین المللی حقوق بشرهستم. درحال حاضر درهیئت امنای حقوق بشر در اتحادیه وکلای کویت فعالیت می کنم و همچنین در حال به پایان رساندن مرحله دکترا در رشته قانون می باشم.
امیرة الصباح درباره صحت این ادعا که او را با عنوان وکیل خاندان الصباح می شناسند می گوید:
چنانچه اسم خاندان درگیر قضیه حقوقی شود من از نام وحیثیت خانواده دفاع می کنم و دائما عنوان کرده ام که شیخ ها را با صفتی که آن را برایشان نمی پسندید انتقاد کنید نه به اسم خانواده و طایفه شان.
زیرا چنین انتقادی ( انتقاد صفات ناشایست ) باعث تحول در شخصیت انسانها می شود اما انتقاد از طریق ناسزا گفتن به نام خانوادگی و طایفه ای افراد باعث اختلافات داخلی میان خاندان طرف انتقاد شونده و همچنین ریشه نزاع و کشمکش های بسیاری بین خاندان های مختلف است. بسیاری در جهت تبلیغات سیاسی چنین انتقادهایی انجام می دهند که از نظر من کاملا مردود است.
فرزندان خاندان حاکم بر کویت با دیگر فرزندان این کشور به لحاظ حقوق قانونی کاملا مساوی هستند اما آبرو و حفظ حیثیت آنها باعث حفظ آبروی دولت است و من تنها در چنین مواضعی به دفاع از حیثیت خاندان می پردازم.
اما در مورد قضایای فردی که برای هریک از افراد خاندان اتفاق بیفتند بر حسب انتخابشان به وکیل مورد نظر خود مراجعه می کنند و موکلین من شامل افراد عادی؛ شیوخ؛ تاجر و کارمند می شوند که دارای پرونده ها و مراجعات حقوقی مختلفی هستند و کار حقوقی و وکالت من تنها محصور به امور خاندان الصباح نیست.
او در مصاحبه های تخصصی خود با مجلات و شبکه های خبری مختلف درباره بسیاری از سیاست های  حکومتی و سیستم قضاوت و محکمه کویت انتقادهای تخصصی و قابل توجه دارد. او در بسیاری از این مصاحبه ها به این مساله اشاره می کند که سیستم دادگاه و قوه قضائیه باید کاملا مستقل از دولت عمل کند.

شیعیان مومنان واقعی هستند

خانم فوزیه الصباح، حقوقدان برجسته کویتی و عضو خاندان حاکم این کشور طی مقاله ای در روزنامه پرشمار الاهرام نوشت: درحالی که خداوند در قرآن یهودیان را دشمن معرفی می کند گروهی از کج اندیشان، شیعیان را دشمن خود می پندارند.

خانم فوزیه الصباح در این مقاله آورده است: کسانی که شیعیان را دشمن خود می پندارند، سوراخ دعا را گم کرده و بر خلاف آیات صریح قرآن کریم عمل می نمایند، زیرا که در قرآن تصریح شده است یهودیان دشمن مومنان هستند، و درحالی که خداوند یهودیان را دشمن معرفی میکند گروهی از کج اندیشان، شیعیان را دشمن خود می پندارند.

وی خطاب به گروه های تکفیری می نویسد: آیا مومنانی که در قرآن از آنها نام برده شده است، همان شیعیان ایران و حزب الله لبنان نیستند که شما آنها را کافر می پدارید؟! این در حالی است که یهودیان هرروز آنها را به جنگ تهدید می کنند.

عضو خاندان حاکم کویت خطاب به گروه های کج اندیش اظهار میکند: شما ادعا می کنید بخاطر اهانت به صحابه با شیعیان در ستیز هستید، وعلیرغم اینکه مراجع شیعه بارها و بارها توهین به صحابه را محکوم و تحریم کرده اند ولی شما بر دشمنی خود اصرار می ورزید. آیا یهودیان آنگونه که در قرآن کریم آمده است ' ید الله مغلولة غلت أیدیهم و لعنوا بما قالوا ' با این مضمون که: 'یهود گفت دست خدا بسته است، دستشان بسته باد و از رحمت خدا دور باشند' به ساحت مقدس الهی اهانت نمی کنند؟!


شاهزاده کویتی در مصاحبه با یکی از رسانه های محلی کویت در پاسخ به سوالی که از او پرسیده شد : یک بیت از زیباترین شعری که تا کنون خوانده ای را به خاطر می آوری؟ این بیت شعر را بازخوانی می کند:

ولا تمشی على الأرض ألا تواضعاً .. فکم من تحتها قوم هم منک ارفع

روی زمین به جز تواضع راه مرو
چه بسیار اقوامی که جایگاه و منزلتی بالاتر از تو داشته اند
و اکنون زیر خاک خوابیده اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی