{{ پیک سلماس } }

دانستن حق مردم است

{{ پیک سلماس } }

دانستن حق مردم است

این سایت خبری تحلیلی است.

جزئیات استانی شدن انتخابات مجلس

يكشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹ ب.ظ
انتخابات میان دوره ای مجلس یک مرحله ای شد جزئیات استانی شدن انتخابات مجلس/مدت دو هفته ای برای تبلیغات
نمایندگان مجلس باید ۱۵ درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه خود و بالاترین رای را در استان کسب کنند نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که نمایندگان هر استان در انتخابات باید ۱۵درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه خود را کسب کنند و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورند.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس مواد ۶ و ۷ طرح استانی – شهرستانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.


بر اساس ماده ۶ این طرح که با ۱۶۷ رأی موافق ، ۱۴ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید، وزارت کشور موظف است برگه های رأی را به گونه ای طراحی و در اختیار رأی دهندگان قرار دهد که هر رأی دهنده در استان بتواند برای همه کرسی های نمایندگی حوزه های موجود در استان به صورت مجزا نماینده انتخاب کند، همچنین در برگه رأی محلی جهت رأی به عنوان فهرست تعیین شود.


نمایندگان ماده ۷ این طرح را نیز با ۱۵۳ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن از هر حوزه انتخابیه موجود استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه موضوع تبصره ذیل ماده یک این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورند ، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می شوند.


در تبصره ماده یک این طرح نیز مقرر شد: تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه های انتخابیه موجود استان است که مستند به قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس مصوب ۳۰ فروردین ۶۶ و اصلاحیه بعدی آن تعیین شده اند.


نمایندگان همچنین تبصره ماده ۷ این طرح را تصویب کردند که بر اساس آن در صورتی که حدنصاب در این ماده برای یک یا چند کرسی به دست نیاید ، نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند، به عنوان نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می یابند.
نمایندگان در جریان بررسی طرح استانی شدن انتخابات حوزه‌های انتخابیه ماده ۹ این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.براین اساس ماده ۹ این طرح تصریح می‌کند: مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی ۱۴ روز بوده که ۱۵ روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه دارد.


همچنین نمایندگان با ماده ۱۱ این طرح نیز موافقت کردند که در این ماده نیز تاکید شده است که انتخابات میان دوره ای مجلس یک مرحله ای است و هر نامزد صرفاً چنانچه در حوزه انتخابیه محل ثبت نام واجد اکثریت نسبی آراء گردد به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد.


در ادامه نمایندگان با ماده ۱۲ طرح مذکور با ۱۶۲ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنعاز مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر موافقت کردند.

در این ماده تأکید شده است که حوزه های انتخابیه اقلیت های دینی از شمولاین قانون مستثنی هستند.


همچنین براساس ماده ۱۳ این طرح به استثنای تبصره‌های آن، ماده ۹ و تبصره ۱ ان و مواد ۲۴ و ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۷/۹/۱۳۷۸ و اصلاحات بعدی آن نسخ می‌شود.


براساس ماده ۱۴ این طرح آیین نامه اجرائی این قانون ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب آن توسط وزارت کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد که این ماده نیز به تصویب نمایندگان رسید تا بررسی طرح استانی شدن انتخابات در صحن به پایان برسد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی