چرا کسی نمی گوید مهمترین مخالف برجام، اسراییل است؟
دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷ ق.ظ
آقای جلیلی در مجلس هشتم حتی یکبار هم به کمیسیون امنیت ملی نیامد
دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه برجام در مجلس شورای اسلامی رای مثبت نمایندگان را جلب می کند گفت : چرا کسی به مخالفان توافق هسته ای در داخل کشور نمی گوید که مهمترین مخالف برجام، رژیم صهیونیستی بوده است؟
دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه برجام در مجلس شورای اسلامی رای مثبت نمایندگان را جلب می کند گفت : چرا کسی به مخالفان توافق هسته ای در داخل کشور نمی گوید که مهمترین مخالف برجام، رژیم صهیونیستی بوده است؟
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، دکتر مصطفی کواکبیان در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک که با حضور فضایلی مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس شنبه شب از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، ابتدا با بررسی جزییات برجام در مجلس شورای اسلامی مخالفت کرد و با بیان اینکه برجام باید در مجلس بررسی می شد اما فقط در کلیات، گفت : در کنگره آمریکا هم برای بررسی برجام، درباره جزییات برجام بررسی نشد و صرفا برای تایید یا رد برجام مذاکره کردند که در نهایت دلواپسان آمریکا نتوانستند برجام را رد کنند و اوباما تایید برجام را از کنگره دریافت کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم با ابراز تاسف از گزارش کمیسیون برجام گفت : گزارش کمیسیون برجام نه تنها به سود منافع ملی ما تمام نشد بلکه در بعضی
بخشهای این گزارش به کشورهای ۱+۵ نشان داده که می توانید بیشتر به فشار بیاورید و بیشتر ما را تحریم کنید. چراکه در کمیسیون ویژه برجام، تفکر خاصی غالب شده بود.
کواکبیان ادامه داد : بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، شورای عالی امنیت ملی می تواند در مهمترین مسایل و سیاستهای امنیتی، دفاعی و نظامی کشور نقش ایفا کند و عالی ترین مرجعی محسوب می شود که سران قوا و وزرا و شخصیتهای مهم در آن حضور دارند. متن ۱۵۸ صفحه ای برای توافق برجام که یک شبه تعیین نشده، بلکه تمام مدت دو سال گذشته، ارتباط نزدیکی بین تیم مذاکره کننده و شورای عالی امنیت ملی و حتی کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی وجود داشته است و رییس مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در شورا رفت و آمد داشته و اطلاع کامل داشته اند. تمامی مصوبات شورای عالی امنیت ملی هم بعد از ابلاغ رهبری قابل تایید است و بدین ترتیب فرآیندی برای توافق در شورای عالی امنیت ملی طی شده و یک شبه ایجاد نشده است.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت : رهبری فرمودند که من در جزییات دخالت نمی کنم ولی این بدین معنا نیست که ایشان از جزییات اطلاع نداشته باشند چون گزارشها به اطلاع ایشان می رسید. همچنین ایشان فرمودند که نمی دانم مجلس چه شیوه ای را به کار بگیرد اما نباید در کنار بماند.
دبیر کل حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه برجام از ابتدا باید در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می شد گفت : چه لزومی داشت افرادی که بعضا تخصص آنها در حوزه سیاست خارجی نیست در قالب کمیسیونی ویژه به بررسی برجام بپردازند؟ ضمن اینکه در مسیر کمیسیون برجام هم اتفاقات زیادی رخ داد که اتفاقا صدا و سیما هم بخشی از این اتفاقات بود. به عنوان نمونه، رییس کمیسیون ویژه برجام مجلس به تلویزیون می آید اما حاضر نمی شوند به آقای تخت روانچی از تیم مذاکره کننده هسته ای اجازه دهند در برنامه حضور یابد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، ادامه داد : من اینجا خطاب به ملت ایران می گویم که چهار سال در کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم بودیم و آقای سعید جلیلی افتخار ندادند حتی یکبار به کمیسیون بیایند و درباره مسایل هسته ای توضیح دهند چراکه می گفتند مباحث هسته ای، خط قرمز نظام است و نباید دخالت کنید. حالا با تغییر تیم هسته ای، یکباره همه مذاکره کنندگان را دعوت می کنند و به گونه ای از آنها سوال می کنند که گویی اینها رفته اند تا در مذاکرات خیانت کنند. وی با بیان اینکه در کمیسیون برجام بیشتر به کارهای سمبلیک می پرداختند گفت : اگر آقای زاکانی اینجا بودند می گفتم که بند بند این گزارش چه اشکالاتی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از این گفت و گو بیان کرد : ۸۱ نفر از نمایندگان مجلس در هنگام مذاکرات هسته ای، به جای پشتیبانی از تیم مذاکره کننده هسته ای، طرح سه فوریتی برای توقف مذاکرات تهیه کردند که اسامی آنها هم موجود است. حالا سردمداران همان جریان
در کمیسیون ویژه برجام عضو هستند. آنها از ابتدا بنا را بر مخالفت با برجام گذاشتند و هر کسی با هر ذهنیت خاصی موضوعی را بررسی کند طوری عمل می کند که در نتیجه به همان ذهنیت برسد.
کواکبیان در ادامه با بیان اینکه در مذاکرات دیپلماتیک اصل را باید بر عدم اعتماد گذاشت گفت : در این مذاکرات، همین طور عمل شده اما در کمیسیون برجام برعکس فکر کرده اند. بر اساس فن چانه زنی دیپلماتیک، طرف مقابل آمده تا در مذاکرات، امتیازاتی بگیرد و آقای ظرف به عنوان بهترین گزینه برای هدایت مذاکرات، بر همین مبنا مذاکرات را هدایت کرده بطوریکه خانم شرمن اخیرا اعلام کرد ما در مذاکرات بارها فریادهای آقای ظریف را هم شنیدیم. وی افزود : در گزارش برجام آمده که برخی موارد کلیدی مبتنی بر عدم اعتماد به آمریکا نبوده است در حالیکه من می گویم در مذاکرات، مبنا از الف تا ی باید عدم اعتماد باشد و در این مذاکرات هم همینطور بوده است.
مدیرمسوول روزنامه مردم سالاری با اشاره به بررسی برجام در جلسه روز یکشنبه مجلس گفت : البته ضرب الاجل ۲۶ مهر، وحی منزل نیست. در عین حال بعضی از دوستان موافق توافق هم در داخل کشور می گفتند در صورت عدم تصویب برجام در کنگره آمریکا هیچ گزندی به ما نمی رسد. آنها هم ممکن است همین ذهنیت را در مورد بررسی برجام در مجلس ما داشته باشند.
کواکبیان در ادامه تصریح کرد : چرا کسی نمی گوید بزرگترین مخالف این توافق اسراییل است؟ چرا کسی نمی گوید لابی صهیونیستی و ضد انقلاب خارج نشین و آل سعود هزینه های فراوانی کردند تا این توافق حاصل نشود که ۲۰ میلیون دلار از آن اخیرا افشا شد. آیا این نشانه همسویی مخالفان توافق با آنها نیست؟
دبیرکل حزب مردم سالاری در ادامه با اشاره به تمایل اوباما برای بهره گیری از توافق هسته ای به عنوان برگ برنده خود در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا گفت : او می گوید من توانستم برنامه هسته ای ایران را محدود کنم درحالیکه پیش از این قصد برچیده شدن کلیه تاسیسات هسته ای ما را داشتند. پس بخشی از برنامه ریزی اوباما برای توافق هسته ای، برای مصرف داخلی است.
وی در ادامه با تقسیم بندی دلواپسان داخلی گفت : ما دو نوع دلواپس داریم. یک نوع از دلواپسان با حفظ منافع ملی تلاش می کنند راههای نفوذ را شناسایی و مسدود کنند. اما بخشی از دلواپسان از ابتدا هدف را بر مخالفت با توافق هسته ای گذاشته اند که اغلب از طرفداران دولت قبل بوده اند که تا روز آخر هم از دولت قبل حمایت می کردند و طبیعی است که نمی توانند گزارش منصفانه ای تنظیم کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم با بیان
این نکته که لغو تحریمها به صراحت در قطعنامه ذکر شده گفت : ما هر سه واژه لغو، توقف و تعلیق را در قطعنامه داریم که من آن را یکی از دستاوردهای بزرگ برجام می دانم. هنوز زمان اجرای برجام نرسیده اما فعالان اقتصادی می بینند که در داد و ستدهای تجاری، برخی تحریمها برداشته شده، حالا با هر کلمه ای که ذکر شده باشد. البته تحریمها با هم هم وزن نیستند و مقام معظم رهبری هم فرموده بودند که اگر تحریمها لغو نشود و تعلیق شود، مذاکرات چه فایده ای دارد که در نهایت شاهد لغو تحیمها هستیم.
کواکبیان در بخش دیگری از برنامه نگاه یک، با بیان اینکه با کلیت ورود مجلس به بررسی برجام موافق است اما در مورد شیوه اجرا اختلاف نظر دارد گفت : فراکسیون های روهروان و اصولگرایان تعهد کرده بودند طرحی را مطرح و دو فوریت آن را تصویب کنند که البته فقط یک فوریت آن به تصویب رسید. اما تعداد آرایی که به یک فوریت طرح رای دادند نشان می دهد که اکثریت مجلس با این طرح موافقند و برجام در جلسه علنی یکشنبه مجلس به فرجام می رسد. البته برخی اعلام کرده اند که طرح دیگری به مجلس می آورند که بنده به آنها می گویم وقت خود را تلف نکنند چون این طرح رای می آورد.
عضو هیات علمی دانشگاههای علامه طباطبایی و آزاد اسلامی در ادامه با طرح این پرسش از منتقدان مذاکرات هسته ای که اگر راه مذاکره را طی نمی کردیم آلترناتیو چه بود گفت : آیا باید روش دولت قبل را ادامه می دادیم که به اذعان همگان یک بازی باخت – باخت بود؟ آنها که قطعنامه ها را ورق پاره می دانستند و بعد نابسامانی ها را به گردن امثال جمشید بسم الله انداختند، سرانجام به تاثیرگذاری تحریمها اعتراف کردند. باید شمشیر داموکلس تحریمها را از روی سر خود بر می داشتیم و بهترین روش برای نیل به این هدف، دیپلماسی بود.
وی افزود : حالا که برجام را شورای عالی امنیت ملی تایید کرده، مجلس شورای اسلامی هم باید آن را بپذیرد که البته از ۵ کمیسیون فرعی هم برجام در ۴ کمیسیون با اکثریت آرا تایید شده است. طرح یک فوریتی ایده آل نیست اما قابل قبول است و حالا که حتی مراجع عظام هم تاکید کرده اند که زودتر بررسی برجام به پایان برسد بهتر است این اتفاق بیفتد.
کواکبیان در پایان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت : اینکه رهبری فرمودند باید راههای نفوذ دشمن را ببندیم توجه داشته باشیم که تشدید اخا=تلافات داخلی راهی برای نفوذ دشمن است. کسانی که تحصن غیرت تشکیل می دهند و دروس مراجع را به هم می ریزند باید دست از این کارها بردارند تا اجماع داخلی شکل بگیرد. وی همچنین با اشاره به برخوردهای اخیر در مجلس، یادآور شد نمایندگان مجلس در بررسی موضوع ادب گفتاری را رعایت کنند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، دکتر مصطفی کواکبیان در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک که با حضور فضایلی مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس شنبه شب از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، ابتدا با بررسی جزییات برجام در مجلس شورای اسلامی مخالفت کرد و با بیان اینکه برجام باید در مجلس بررسی می شد اما فقط در کلیات، گفت : در کنگره آمریکا هم برای بررسی برجام، درباره جزییات برجام بررسی نشد و صرفا برای تایید یا رد برجام مذاکره کردند که در نهایت دلواپسان آمریکا نتوانستند برجام را رد کنند و اوباما تایید برجام را از کنگره دریافت کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم با ابراز تاسف از گزارش کمیسیون برجام گفت : گزارش کمیسیون برجام نه تنها به سود منافع ملی ما تمام نشد بلکه در بعضی
من اینجا خطاب به ملت ایران می گویم که چهار سال در کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم بودیم و آقای سعید جلیلی افتخار ندادند حتی یکبار به کمیسیون بیایند و درباره مسایل هسته ای توضیح دهند چراکه می گفتند مباحث هسته ای، خط قرمز نظام است و نباید دخالت کنید. حالا با تغییر تیم هسته ای، یکباره همه مذاکره کنندگان را دعوت می کنند و به گونه ای از آنها سوال می کنند که گویی اینها رفته اند تا در مذاکرات خیانت کنند
کواکبیان ادامه داد : بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، شورای عالی امنیت ملی می تواند در مهمترین مسایل و سیاستهای امنیتی، دفاعی و نظامی کشور نقش ایفا کند و عالی ترین مرجعی محسوب می شود که سران قوا و وزرا و شخصیتهای مهم در آن حضور دارند. متن ۱۵۸ صفحه ای برای توافق برجام که یک شبه تعیین نشده، بلکه تمام مدت دو سال گذشته، ارتباط نزدیکی بین تیم مذاکره کننده و شورای عالی امنیت ملی و حتی کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی وجود داشته است و رییس مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در شورا رفت و آمد داشته و اطلاع کامل داشته اند. تمامی مصوبات شورای عالی امنیت ملی هم بعد از ابلاغ رهبری قابل تایید است و بدین ترتیب فرآیندی برای توافق در شورای عالی امنیت ملی طی شده و یک شبه ایجاد نشده است.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت : رهبری فرمودند که من در جزییات دخالت نمی کنم ولی این بدین معنا نیست که ایشان از جزییات اطلاع نداشته باشند چون گزارشها به اطلاع ایشان می رسید. همچنین ایشان فرمودند که نمی دانم مجلس چه شیوه ای را به کار بگیرد اما نباید در کنار بماند.
دبیر کل حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه برجام از ابتدا باید در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می شد گفت : چه لزومی داشت افرادی که بعضا تخصص آنها در حوزه سیاست خارجی نیست در قالب کمیسیونی ویژه به بررسی برجام بپردازند؟ ضمن اینکه در مسیر کمیسیون برجام هم اتفاقات زیادی رخ داد که اتفاقا صدا و سیما هم بخشی از این اتفاقات بود. به عنوان نمونه، رییس کمیسیون ویژه برجام مجلس به تلویزیون می آید اما حاضر نمی شوند به آقای تخت روانچی از تیم مذاکره کننده هسته ای اجازه دهند در برنامه حضور یابد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، ادامه داد : من اینجا خطاب به ملت ایران می گویم که چهار سال در کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم بودیم و آقای سعید جلیلی افتخار ندادند حتی یکبار به کمیسیون بیایند و درباره مسایل هسته ای توضیح دهند چراکه می گفتند مباحث هسته ای، خط قرمز نظام است و نباید دخالت کنید. حالا با تغییر تیم هسته ای، یکباره همه مذاکره کنندگان را دعوت می کنند و به گونه ای از آنها سوال می کنند که گویی اینها رفته اند تا در مذاکرات خیانت کنند. وی با بیان اینکه در کمیسیون برجام بیشتر به کارهای سمبلیک می پرداختند گفت : اگر آقای زاکانی اینجا بودند می گفتم که بند بند این گزارش چه اشکالاتی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از این گفت و گو بیان کرد : ۸۱ نفر از نمایندگان مجلس در هنگام مذاکرات هسته ای، به جای پشتیبانی از تیم مذاکره کننده هسته ای، طرح سه فوریتی برای توقف مذاکرات تهیه کردند که اسامی آنها هم موجود است. حالا سردمداران همان جریان
ما دو نوع دلواپس داریم. یک نوع از دلواپسان با حفظ منافع ملی تلاش می کنند راههای نفوذ را شناسایی و مسدود کنند. اما بخشی از دلواپسان از ابتدا هدف را بر مخالفت با توافق هسته ای گذاشته اند که اغلب از طرفداران دولت قبل بوده اند که تا روز آخر هم از دولت قبل حمایت می کردند و طبیعی است که نمی توانند گزارش منصفانه ای تنظیم کنند
کواکبیان در ادامه با بیان اینکه در مذاکرات دیپلماتیک اصل را باید بر عدم اعتماد گذاشت گفت : در این مذاکرات، همین طور عمل شده اما در کمیسیون برجام برعکس فکر کرده اند. بر اساس فن چانه زنی دیپلماتیک، طرف مقابل آمده تا در مذاکرات، امتیازاتی بگیرد و آقای ظرف به عنوان بهترین گزینه برای هدایت مذاکرات، بر همین مبنا مذاکرات را هدایت کرده بطوریکه خانم شرمن اخیرا اعلام کرد ما در مذاکرات بارها فریادهای آقای ظریف را هم شنیدیم. وی افزود : در گزارش برجام آمده که برخی موارد کلیدی مبتنی بر عدم اعتماد به آمریکا نبوده است در حالیکه من می گویم در مذاکرات، مبنا از الف تا ی باید عدم اعتماد باشد و در این مذاکرات هم همینطور بوده است.
مدیرمسوول روزنامه مردم سالاری با اشاره به بررسی برجام در جلسه روز یکشنبه مجلس گفت : البته ضرب الاجل ۲۶ مهر، وحی منزل نیست. در عین حال بعضی از دوستان موافق توافق هم در داخل کشور می گفتند در صورت عدم تصویب برجام در کنگره آمریکا هیچ گزندی به ما نمی رسد. آنها هم ممکن است همین ذهنیت را در مورد بررسی برجام در مجلس ما داشته باشند.
کواکبیان در ادامه تصریح کرد : چرا کسی نمی گوید بزرگترین مخالف این توافق اسراییل است؟ چرا کسی نمی گوید لابی صهیونیستی و ضد انقلاب خارج نشین و آل سعود هزینه های فراوانی کردند تا این توافق حاصل نشود که ۲۰ میلیون دلار از آن اخیرا افشا شد. آیا این نشانه همسویی مخالفان توافق با آنها نیست؟
دبیرکل حزب مردم سالاری در ادامه با اشاره به تمایل اوباما برای بهره گیری از توافق هسته ای به عنوان برگ برنده خود در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا گفت : او می گوید من توانستم برنامه هسته ای ایران را محدود کنم درحالیکه پیش از این قصد برچیده شدن کلیه تاسیسات هسته ای ما را داشتند. پس بخشی از برنامه ریزی اوباما برای توافق هسته ای، برای مصرف داخلی است.
وی در ادامه با تقسیم بندی دلواپسان داخلی گفت : ما دو نوع دلواپس داریم. یک نوع از دلواپسان با حفظ منافع ملی تلاش می کنند راههای نفوذ را شناسایی و مسدود کنند. اما بخشی از دلواپسان از ابتدا هدف را بر مخالفت با توافق هسته ای گذاشته اند که اغلب از طرفداران دولت قبل بوده اند که تا روز آخر هم از دولت قبل حمایت می کردند و طبیعی است که نمی توانند گزارش منصفانه ای تنظیم کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم با بیان
آیا باید روش دولت قبل را ادامه می دادیم که به اذعان همگان یک بازی باخت – باخت بود؟ آنها که قطعنامه ها را ورق پاره می دانستند و بعد نابسامانی ها را به گردن امثال جمشید بسم الله انداختند، سرانجام به تاثیرگذاری تحریمها اعتراف کردند. باید شمشیر داموکلس تحریمها را از روی سر خود بر می داشتیم و بهترین روش برای نیل به این هدف، دیپلماسی بود
کواکبیان در بخش دیگری از برنامه نگاه یک، با بیان اینکه با کلیت ورود مجلس به بررسی برجام موافق است اما در مورد شیوه اجرا اختلاف نظر دارد گفت : فراکسیون های روهروان و اصولگرایان تعهد کرده بودند طرحی را مطرح و دو فوریت آن را تصویب کنند که البته فقط یک فوریت آن به تصویب رسید. اما تعداد آرایی که به یک فوریت طرح رای دادند نشان می دهد که اکثریت مجلس با این طرح موافقند و برجام در جلسه علنی یکشنبه مجلس به فرجام می رسد. البته برخی اعلام کرده اند که طرح دیگری به مجلس می آورند که بنده به آنها می گویم وقت خود را تلف نکنند چون این طرح رای می آورد.
عضو هیات علمی دانشگاههای علامه طباطبایی و آزاد اسلامی در ادامه با طرح این پرسش از منتقدان مذاکرات هسته ای که اگر راه مذاکره را طی نمی کردیم آلترناتیو چه بود گفت : آیا باید روش دولت قبل را ادامه می دادیم که به اذعان همگان یک بازی باخت – باخت بود؟ آنها که قطعنامه ها را ورق پاره می دانستند و بعد نابسامانی ها را به گردن امثال جمشید بسم الله انداختند، سرانجام به تاثیرگذاری تحریمها اعتراف کردند. باید شمشیر داموکلس تحریمها را از روی سر خود بر می داشتیم و بهترین روش برای نیل به این هدف، دیپلماسی بود.
وی افزود : حالا که برجام را شورای عالی امنیت ملی تایید کرده، مجلس شورای اسلامی هم باید آن را بپذیرد که البته از ۵ کمیسیون فرعی هم برجام در ۴ کمیسیون با اکثریت آرا تایید شده است. طرح یک فوریتی ایده آل نیست اما قابل قبول است و حالا که حتی مراجع عظام هم تاکید کرده اند که زودتر بررسی برجام به پایان برسد بهتر است این اتفاق بیفتد.
کواکبیان در پایان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت : اینکه رهبری فرمودند باید راههای نفوذ دشمن را ببندیم توجه داشته باشیم که تشدید اخا=تلافات داخلی راهی برای نفوذ دشمن است. کسانی که تحصن غیرت تشکیل می دهند و دروس مراجع را به هم می ریزند باید دست از این کارها بردارند تا اجماع داخلی شکل بگیرد. وی همچنین با اشاره به برخوردهای اخیر در مجلس، یادآور شد نمایندگان مجلس در بررسی موضوع ادب گفتاری را رعایت کنند.
۹۴/۰۷/۲۰