{{ پیک سلماس } }

دانستن حق مردم است

{{ پیک سلماس } }

دانستن حق مردم است

این سایت خبری تحلیلی است.


نشریه "کریستین سانیس مانیتور" با انتشار مطلبی درباره اقدامات اخیر نیروهای خودسر در ایران که به قطع روابط دیپلماتیک تهران – ریاض انجامید اشاره می کند که علیرغم تلاش دلواپسان برای بهره برداری از این موضوع علیه دولت روحانی این اقدام آنان نتیجه معکوس داده است و سبب شده تا واکنش های مخالف علیه حمله کنندگان حتی مقام های بلندپایه سیاسی ایران را نیز برانگیزد. کریستین ساینس مانیتور با اشاره به این که دلواپسانی که خواستار تضعیف دولت روحانی به هر قیمتی هستند از جمله نیروهای خودسر حمایت کردند و در این باره می نویسد:"آنان فکر می کردند که این یک بازی برد –برد برای آن هاست. هم می توانند وجهه عربستان سعودی را در افکار عمومی تخریب کنند و هم از سوی دیگر و مهم تر از آن رییس جمهوری میانه رو ایران را تضعیف کنند و او را وادار به تنش با رقبای دیرینه سازند. اما گویا این تاکتیک آنان نتیجه معکوس داده است و به ضرر منافع ملی ایران تمام شده است".

 

کریستین ساینس مانیتور در ادامه اشاره می کند که به آتش کشیدن و حمله به سفارت توسط نیروهای خودسر از سال ها پیش به عنوان یک تاکتیک مورد استفاده قرار گرفته تا تندروها از آن به عنوان ابزاری در مقابل مخالفان داخلی خود استفاده کنند بدون در نظر گرفتن این نکته که این موضوع چه هزینه های بالایی را می تواند برای امنیت ملی ایران و یا منافع دیپلماتیک آن کشور داشته باشد".

 

کریستین ساینس مانیتور با اشاره به نقش براب شدن ارزوهای دلواپسان برای تضعیف روحانی از طریق حمله نیروهای خودسر به سفارت می نویسد:"دینا اسفندیاری" پژوهشگر مرکز مطالعات علوم و امنیت در کینگز کالج لندن می گوید:"تندروها راهی افسانه ای را برای بی اعتبار کردن روحانی پیمودند. آنان می خواستند او را مقصر نشان دهند در حالی که اقدام شان نتیجه عکس داد".

 

این نشریه در ادامه اشاره می کند که اختلاف نظر در اردوگاه اصولگرایان و محافظه کاران درباره این حادثه نیز نشان داد که آنان تا چه اندازه دچار تشتت آرا در میان خود هستند و در این باره می نویسد:"حسین شریعتمداری" سردبیر روزنامه کیهان اشاره کرد که خون ناعادلانه ریخته شده شیخ نمر و غیر نظایمان در یمن و سوریه بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. این در حالیست که آیت الله احمد خاتمی خطیب نماز جمعه که پیش از این مواضع تندی را اتخاذ کرده بود در مخالفت با حمله به سفارت سخن گفت".

 

کریستین ساینس مانیتور در پایان می نویسد:"روحانی به شدت علیه اقدام خودسرها موضع گیری کرد. او می تواند بگوید که من خواستار حفظ روابط ایران و عربستان بودم اما تندروها نگذاشتند. به نظر می رسد این موضوع سبب افرایش اعتبار او خواهد شد و این یعنی عدم موفقیت دلواپسان در اجرای طرح تضعیف دولت روحانی". 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی